Salam Sejahtera !!


Wednesday, July 28, 2010

Lokasi Makanan HALAL di Ho Chi Minh


Apabila menyebut Bandaraya Ho Chi Minh, Saigon dan Hanoi, kita masih terkeliru. Bagaimana cara nak mudahkan ingatan kita. Untuk makluman, Hanoi terletak di Utara. Ho Chi Minh atau Saigon adalah sama. Saigon nama lama dan kini lebih dikenali sebagai HCM. Tetapi...dalam urusan penerbangan tetap dicetak perkataan Saigon.
HCM juga dikenali sebagai destinasi percutian. Walaubagaimana pun satu perkara yang sering membataskan pemergian kita ialah Makanan Halal. Terdapat beberapa restoran samada diuruskan oleh rakyat tempatan atau luar negara yang menyediakan makanan Islam. Antaranya ialah :

Daftar Restoran Halal di Ho Chi Minh City

1. Restoran di belakang masjid Jamia
66 Dong Du street, District 1 - HCMC
Sering dikunjungi oleh masyarakat Malaysia dan Indonesia terutama pada waktu makan siang sebelum solat Jumat. Menu makanan favorit adalah Kari daging ayam dan daging kambing, sup kambing, cah buncis dan lainnya. Jangan lupa untuk order krupuk khas restoran ini yang disebut dengan "papadam".
Bajet lebih kurang VND 60.000 - 80.000 seorang.



2. Bombay restoran

49 Dong Du street, District 1 - HCMC
Tersedia menu makan siang dan makan malam dengan kisaran harga sekitar VND 70.000 per orang. Tergantung pula jenis makanan yang anda pesan.


3. Lion City Cafe & restaurant; 98 Le lai Street, Ben Thanh Ward, District 1, HCM City.
Telp. +84-8-9253971
Operation hours: 07.00 am - 11.00 pm.
Menu makanan yang disediakan cukup menyelerakan dengan citarasa pedas. Juga melayani delivery service (EN) 0938111212 tanpa minimum order, akan tetapi dikenakan charge untuk penghantaran sekitar VND 5.000 - 30.000.

4. D'Anjung Malaysia
Food Court Parkson Plaza Lt. 3, 45 Le Thanh Ton Street, District 1, HCMC.

Nasi lemak sebagai menu andalan dengan sajian teh tarik khas Malaysia. Menu akan selalu dipanaskan menggunakan microwave sebelum disajikan. Harga antara VND 47.000 - 75.000


5. Restoran Empat Musim (Bon Mua) - Four Season
Nr. 2 Thi Sach street, District 1, HCMC


6. Food Counter Taj Mahal
Food Court Parkson Plaza Lt. 3, 45 Le Thanh Ton Street, District 1, HCMC
Menunya rendang, roti canai (kane), bakwan dan ayam dimasak ala India.


7. Quan An Sulayman
TK 25/40 Tran Hung Dao, Ward Chau Kho, District 1- HCMC


8. Halal@Saigon
31 Dong Du street, District 1 - HCMC
Pemilik restoran adalah warga negara Malaysia. Terdapat pula menu makanan Vietnam tetapi halal karena menurut pemilik restoran semua bahan makanan seperti daging sapi dan ayam dibeli dari masyarakat muslim Vietnam. Sedikit lebih mahal dibandingkan dengan Bombay restoran.







9. Restoran Samsuddin
10.Restoran Tandoor dll

No comments:

Post a Comment