Salam Sejahtera !!


Tuesday, July 12, 2011

Lesen Pelancongan





Minggu lepas ada sorang tu telpon saya. Bang..susahkah kalau kita nak apply Lesen Travel. Saya tanya dia kembali. U keje apa?. Dia jawab, Webmaster. Susah ke senang nak wat website. Dengan selamba jer dia kata, ala..macam kacang. senang jer bang. Kesimpulannya dari itu saya rumuskan bahawa sesuatu kerja itu memang mudah dan senang apabila kita telah biasa. Begitu juga dengan permohonan lesen Pelancongan.

Kita ni bukannya Superman atau Superhero atau Mc Gyver yang tahu seba serbi. Setiap orang ada kelemahan dan kepakaran masing-masing.

Walaupun kertas kerja banyak dipalagiat oleh pihak tertentu, namun masih ada beberapa perkara rahsia yang mereka tak perolehi. Bak kata kalau nak wat karipap. Kita lihat hasilnya cantik dan sama kerana menggunakan acuan yang sama. Tetapi rasa inti tetap berbeza. Pembeli akan memilih yang enak dan sedap dan bukannya pada rupa yang sama.


Antara sebab mengapa ramai yang berminat dengan bisnes ini ialah Bisnis Perkhidmatan. Oleh yang demikian modal yang diperlukan adalah untuk overhead sahaja. Tiada keperluan Raw Material seperti lain2 biz, kerana kita akan terima bayaran dulu sebelum servis diberikan. Lagi satu, perniagaan ini lebih relax dan santai. Amat sesuai untuk yang minat melancong dan shopping.

Tetapi untuk mendapatkan lesen juga adalah rumit. Kalau nak beli yg sedia ada, semuanya 200K++. Mau x mahu kita mesti cuba buat sendiri. Lebih Jimat.



A. Apa yang anda perlukan ialah:
1. Daftarkan perniagaan anda melalui Setiausaha Syt. (Syt Sdn Bhd)
2. Paid Up Capital 200K (bayaran dikenakan oleh Co. Sec 4600 - 5K)
3. Pilih Nama yang sesuai (Travel & Tours, Holiday, Vacation dll)

B. Memohon Lesen Dengan Kementerian Pelancongan
1. Permohonan adalah melalui Sistem Perlesenan Industri Pelancongan
2. Submit Kertas Kerja/Rancangan Perniagaan & perkara2 berkaitan saperti Pend. Syt, Sijil,
Pakej2 Pelancongan, Sijil2 Perakuan, Networking dll.

C. Apabila diluluskan
1. Sediakan premis perniagaan (2 bln dari surat kelulusan)
2. Jadi Ahli MATTA/Bumitra dll RM750 (pend/Yuran Tahunan)
3. Hadiri Kursus yg disediakan oleh Kem. Pelancongan RM750
4. Sediakan Gambar Pelan lantai/lokasi (untuk diperiksa)

D. Setelah selesai diperiksan
1. Bayar lesen Tahunan Inbound+Ticketing RM420/tahun

E. Sah Untuk Beroperasi

Anggaran Modal Yang Diperlukan
Pendaftaran Syt Sdn Bhd paid Up 200K 4,600.00
Bayaran K/Kerja/Konsultan (Kpd Kami) 5,000.00
Jumlah Kecil 9,600.00

Keahlian MATTA/Bumitra 750.00
Bayaran Kursus (Wajib) 750.00
Bayaran Lesen Inbound/Ticketing 420.00
JUMLAH 11,520.00

Antara Syarikat-syarikat Pelancongan yang telah menggunakan perkhidmatan kami untuk permohonan lesen dan konsultan ialah:
     1.  Forty One Recreation & Travel, Kemaman
     2.  Grow Travel & Tours Langkawi
     3.  Isky Travel & Tour Ipoh
     4.  Komas Safar Travel & Tour, Ipoh (Milik Penuh Koperasi Masjid Negeri Perak)
     5.  As Emad Travel & Tour, Ipoh
     6.  JAV Holidays, Ipoh
     7.  SAB Travels & Tour, Bandar Baru Bangi
     8.  Kota Aur Travel (Madin Al Syarif) Kemaman, Terengganu
     9.  Anstech Travel & Tours Kajang
   10.  Walasa Tours & Travel, Kuala Lumpur
   11.  PDC Travel & Tours, Bandar Baru Bangi
   12.  NNS International Holidays Kuala Lumpur
   13.  Nafas Travel Services Sdn Bhd, Sepang
   14.  Ad Denni Travel & Tours Sdn Bhd, Sg Buloh


Sekiranya anda bercadang untuk menubuhkan Syarikat Pelancongan, sila hubungi saya untuk khidmat bantuan.

019-6465393
destinasicuti@yahoo.com / ismailmkhir@yahoo.com
YM id: destinasicuti
Skype: ismaelmkhir

26 comments:

  1. assalamualaikum, sya bercadang nk buka trave agensi, saya sekrang, buat kecik2 dulu tapi umrah dulu,dan sikit2 ttg tour..kalau boleh berminat nk tau lanjut, sy cdg nk buka area bangi seksyen 7, mcna tu,kalau boleh emailkan kpd saya ttg cara-cara nak buka travel agen umrah/haji ni..syukran,terima kasih..cuma kurang pahang ttg paid up capital, kena tunjuk statement akaun bank ke yg 200k,atau fix deposit ke bank..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting, resit wang masuk dalam company account. 20K masukkan the n keluarkan sebanyak 5 kali, dah 100K.

      Delete
  2. email me please fairulkhalis@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Hai says minat buka travel agent. Berapa modal diperlukan....apa tu paid up capital. Kena bayar 200k me. Email says detail. Shansara.ss@gmail.com

    ReplyDelete
  4. sya berminat nk buka traveL agensi,skg wat kecik2 dulu tntg lagkwi..kalau boleh nk tau lanjut, mcna tu,kalau boleh emailkan kpd saya ttg cara-cara nak buka travel agen ni.cuma kurang paham ttg paid up capital, kena tunjuk statement akaun bank ke yg 200k,atau fix deposit ke bank..??

    ReplyDelete
  5. Kepada tuan/puan yang mahu pakej ke taman negara malaysia,the oldest rainforest in the world 130 million years boleh emel saya ke ...naturemalaysia13@gmail.com .........tq.

    ReplyDelete
  6. salam, sy plan nk jadi agen jual tiket shj bagaimana cara nya.

    ReplyDelete
  7. Email saya arinmunika@yahoo.com
    Sy dah mempunyai pengalaman membawa pelancong ke serata negara.
    Berasaskan hal tsebut sy telah mempunyai dana utk membuka syarikat yg lebih efisien. Perlu pencerahan tuan yg berkepakaran...

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...saya firdaus Email fyruze23@gmail.com
    Saya berminat untuk buka syarikat travel umrah dan sekarang tengah untuk cari untuk manubuhkan syarikat..jadi macamnan langkah yang saya buat untuk manubuhkan syarikat tarvel umrah..dan adakan memerlukan modal 200k sebagaimana yang tercatat di atas...tq

    ReplyDelete
  9. salam
    saya ingin dapatkan maklumat lanjut berkaitan lesen pelancongan. email jakarullahj@gmail.com.
    tq

    ReplyDelete
  10. Salam saya berminat utk buka pusat pelancongan, saya nak tahu lebih lanjut berkaitan lesen perlancongan. Ini email saya natasyaazuin@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
  11. Salam saya berminat utk buka pusat pelancongan, saya nak tahu lebih lanjut berkaitan lesen perlancongan. Ini email saya natasyaazuin@gmail.com
    tq

    ReplyDelete
  12. salam tuan, saya berminat membuka travel agen dan agen tiket, boleh tuan terangkan pada saya bersyarat terkini jika saya ingin membukanya, dan juga mohon penerangan berkenaan paid up capital. email saya: mohd.roduan@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  13. Salam. Sy berminat nk buka travel agensi sendiri. Nk kena ada modal 200k ke. Boleh tn penerangan skit fi emel sy suhaimi_mohd@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Salam. Sy berminat nk buka travel agensi sendiri. Nk kena ada modal 200k ke. Boleh tn penerangan skit fi emel sy suhaimi_mohd@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum
    Saya dari Yayasan Dana Kebajikan Muslim Malaysia, ingin mohon kerjasama encik untuk membantu pihak kami menubuhkan travel agensi. Email saya sitinorainsamad@gmail.com

    ReplyDelete
  16. assalamualikum en. boleh x kongsi mcm mana nk start bizness travel agent ni.. tq.. emel nu_in86@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  17. terbaik...
    boleh emailkan saya mmshar82@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Sekiranya tuan/puan berminat untuk menubuhkan syt pelancongan atau inginkan maklumat tentang urusan perlesenan, sila call/sms/whatsapp saya 019-6465393

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya merupakan salah seorg agen yg menjual tiket penerbangan. Dan pada ketika ini, saya berminat utk membuka satu syarikat travel (focus on ticketing) . Saya kurg faha mengenai modal paid 200k. Boleh email saya? Di azlinazreen@gmail.com. tq

      Delete
  19. Salam...need info regarding this business..tq

    ReplyDelete
  20. Salam...need info regarding this business..tq

    ReplyDelete
  21. Salam...need info regarding this business..tq

    ReplyDelete
  22. Mengarut la post ni..lngsung x membantu

    ReplyDelete
  23. Mengarut la post ni..lngsung x membantu

    ReplyDelete